Air China Cargo ujawniła plany zakupu nawet 10 frachtowych airbusów A350F, w transakcji o łącznej wartości sięgającej 4,65 miliarda dolarów według cen katalogowych producenta.
Zgodnie z informacją opublikowaną na giełdzie w Shenzhen, zamówienie obejmie sześć sztuk (tzw. firm) oraz cztery kolejne w opcji. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2029–2031. Chociaż decyzja została już zatwierdzona przez zarząd spółki, ostateczne zatwierdzenie planu zakupu będzie należało do akcjonariuszy, którzy zagłosują nad propozycją podczas dorocznego walnego zgromadzenia zaplanowanego na 14 listopada.
W oświadczeniu przewoźnik podkreślił, że inwestycja jest „zgodna z planem rozwoju spółki oraz aktualnym zapotrzebowaniem rynku” i przyczyni się do „optymalizacji struktury floty oraz długoterminowego uzupełnienia zdolności przewozowych”. Air China Cargo dodała, że zamówienie umożliwi „budowę floty dużych i średnich frachtowców, odpowiadającej na potrzeby rynku i klientów, sprzyjając stabilnej działalności operacyjnej w długim okresie”.
Jeśli zamówienie zostanie potwierdzone, będzie to znaczące wzmocnienie dla programu A350F, który w ostatnich miesiącach doświadczył redukcji zamówień. W tym roku
Air Lease Corporation oraz Air France-KLM ograniczyły swoje zaangażowanie w projekt o łącznie dziewięć samolotów. Na koniec września Airbus posiadał 65 potwierdzonych zamówień na A350F, w tym m.in. 10 egzemplarzy zamówionych podczas paryskiego salonu lotniczego w czerwcu przez saudyjskiego leasingodawcę
Avilease.
Producent planuje rozpocząć dostawy pierwszego frachtowca napędzanego silnikami Rolls-Royce Trent XWB-97 w drugiej połowie 2027 r. Obecnie pierwszy egzemplarz testowy znajduje się w końcowej fazie
montażu na linii FAL A350 w Tuluzie.
A350FNowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca lipca br. Airbus sprzedał 1 445 airbusów A350, w tym 65 maszyn A350F. W ostatnim czasie francuska
firma logistyczna CMA CGM ogłosiła, że w 2027 r. zostanie pierwszym klientem nowego A350F.